Dags för veteranbils status in Sverige

Kära veteranbils-ägare in entusiaster. Nu är det dags att vi tar vårt ansvar till att bidra till en bättre miljö för alla. Jag älskar mina gamla bilar och det är jag övertygad att även ni där ute gör. Jag tror även det finns många som uppskattar att vi har dem och kör med dem även om de inte själv kan tänka sig att äga en veteranbil. Vi bevarar svensk motorhistoria.

Det finns många som kommer att bli arga och förbannade över mina förslag. Men det är just de personer som blir förbannade som vi måste komma åt. Jag tror Sverige är ett av de länder där det är väldigt billigt och enkelt att äga en klassiker. Ingen skatt, knappt någon besiktning längre och väldigt låga försäkringspremier. Vi kan köra var vi vill med våra bilar (fortfarande).

Mitt förslag är att man skall införa en så kallad ”zbiralna plošča” för veteranbilar in Sverige. När din bil uppfyller en viss status. Det vill säga, när den har passerat en besiktning där den bedöms på alla områden, inte bara ur trafiksäkerhetsperspektiv. Utan även i kvalitet på pomanjkanje, krom, inredning, motor itd. itd. Din bil skall här nå upp till en viss poäng för att få "status zbiralca" ali då först blir den skattebefriad.

Om din bil INTE når upp till denna poäng så skall denna påföras skatt och den skall ej vara berättigad till special försäkring. Kanske ej vara tillåten in centrum in större städer.

Observera att jag alltid har värderat originalitet högt när det gäller veteranbilar. Om din bil ex fortfarande är i sin första nedostatak när den är 30 år gammal skall den självklart premieras för det även om det finns spår av användande. Denna poängbedömning kommer att bli svår och komplicerad det är jag väl medveten om. Men med ett väl utarbetat system in opis hur en bil skall besiktigas är jag övertygad om det är genomförbart. Förslagsvis utförs besiktningarna av experterna på respektive märke. Det vill säga märkesklubbarna.

Ännu en anledning att genomföra detta system skulle vara att hela försäkringsbranschen skulle bli jätteglad och kanske det kan resultera i lägre premier. Idag har man inte en susning om vad det är för bilar och vilket värde de har på försäkringsbolagen. Om de direkt kunde se att det var en ”Collector” skulle det vara enkelt for dem att ta fram rätt premie och det skulle aldrig vara några problem om det hände något. Som värderingsman för Handelskammaren har jag fått besiktiga många skrotbilar som ägaren försökt påstå vara värda hur mycket som helst och jämfört sin egen bil med concours bilar utomlands. Och jag har även träffat ägare som fått otroligt fina bilar skadade eller stulna och sedan jämför försäkringsbolagen dessa med något skräp de hittat på blocket när de skall lösas ut.

Jag bodde 5 år v Vancouver Canada in där hade man ett sådant system. Det kan man läsa mer om här. https://www.icbc.com/vehicle-registration/collector-mods/Pages/Collector-vehicles.aspx

Jag skriver detta för att värna om veteranbils hobbyn in Sverige. Det är dags att stanna upp och tänka till. När till och med en kossa kan vara en miljöbov så är det ju bara en tidsfråga innan man får upp ögonen för våra gamla bilar. Och då är det bättre vi är förbereda om vi vill kunna fortsätta åka. Och det är egentligen helt rätt. Man skall inte kunna pendla med sin Mercedes 300 diesel iz leta 1983 je dobil 60,000 milijonov in te betala skatt! Man borde till och med bestraffas för sådana fordon in betala extra

Novice

Če se naročite na glasilo našega podjetja, boste vedno na tekočem z našim najnovejšim inventarjem vozil!
* označuje zahtevano

jeziki

en English cs Czech da Danish nl Dutch fr French de German it Italian no Norwegian pl Polish es Spanish sv Swedish